DAISYPATH VACATION


Nov 19, 2013

Sebenarnya Allah Didik Hati Saya


Hari yang sangat complicated dua tiga hari ni.
Konflik!
First time ever, tak tau kenapa.
Ok, tak nak cite banyak..
Cumanya , rasa agak stress dengan orang-orang sekeliling.

Buat macam aku tak de perasaan.
Ok.. aha.. takla takde langsung.
Tapi, layan macam aku nie manusia yang takde pape, walau dibuat macam mana pun.
Aku pun ad perasaan la , macam orang lain.

Ada jenis, aku tak tahu nak baca lah.
Sok keren sangat..
Heran.. kenapa suka cakap benda menyakiti orang?
Tak fikir ke? Hidup ni bukan tuk selama-lamanya.
Kalau ye pun , nak bergurau, tak kelakarlahh wei..

Suka suka judge orang ikut persepsi dia.
Rasululullah saw manusia Agung punya hebat pun tak de la hina orang macam tu.
Kita tu sape?
Dah.. buang masa cakap pasal orang yang hanya tahu diri sendiri je betul. Kesian. 

Aku doakan dia moga dia sedar lah apa dia buat. 
Bukan pada aku JE, tapi pada orang-orang yang menjauhi dia.
At least, dia tahu, dia TAK SELALU BETUL! :P

Another part, 
 I grow grow up to be as a hard, tough, independent person..
Tapi, aku masih lagi seorang manusia yang perlu ditemani, dihargai, dimengerti..
Hanya perlu awak sensitif, disaat saya perlukan awak semua.
Mungkin awak tak sedar, awak berdua, saya sendiri.

Saya kira, awak mungkin lupa hakikat itu.
Sebab, Attierah yang awk kenal, tak pernah takut bila seorang,
suka buat kerja sendiri, jalan sendiri, makan sendiri, kan??
Saya cuba untuk faham keadaan di saat awak tak boleh ada masa sangat perlu seseorang bersama saya.
Katanya, terlalu letih untuk menemani saya.
Mungkin lain kali?

Terima kasih awak atas perhatian dan kata-kata yang cukup menenangkan.
Hakikatnya, pada waktu senang je, awak boleh ada untuk saya kan?
Maafkan saya, mungkin dengan reaksi saya kebelakangan ni.. awak rasa saya sakit hati,, 
tapi sebenarnya takk.

Rasa sedihhh saya mengatasi rasa sakit hati saya.
Kawan yang begitu dekat dengan saya.
Tak da saat saya begitu harapkan pertolongan dia.
Saya dah maafkan pun awak semua, dari hari itu, dah pun saya maafkan.

Apakan daya, rasa sedih saya mengatasi kemaafan saya.
Saya rasa sedih sangat,, sehinggakan, takleh nak bercakap dengan orang. 

Dengan roomate saya, dengan orang lain, mood saya hilang.
Kalau ada pun, terpaksa. saya tak mahu orang lain terkesan dengan masalah saya.
Kesian la kan.

Maaf, saya bukan demand, dan saya bukan memaksa.
Tapi saya rela pergi sendiri walau hati saya terlampau kecewa, 
kalau ada, tapi terpaksa. buat apa kan?
Kata ustaz Pahrol Juoi sangat menenangkan..

Bagus kalau kau tidak dihargai...
Allah sedang mendidik mu supaya ikhlas!

Ya Allah, saya mengikhlaskan apa jua terjadi.
Ikhlas di saat saya berhempas pulas sendiri. 
Takda orang cuba fahami, apatah lagi hargai.
Ikhlas di saat, awak ,tanpa sedar, lebih perhatian perasaan dia berbanding saya.

Tak, saya bukan cemburu.
Takda istilah itu dalam persahabatan ini.
Saya cuma terasa, kenapa perlu ada hati seseorang yang perlu dipentingkan..?
Kita kan sahabat, bukan ke perkara begitu tak perlulah nak berkira sangat kan.

Bila 3 orang bersahabat, akan ada salah seorang tersakiti, terasing,, 
Dan orang itu Allah pilih saya.

Saya cuba untuk tidak menjadi sensitif, untuk tidak mengambil hati. 
Hakikatnya, Allah jadikan saya hanya manusia biasa.
Punya perasaan sebagaimana orang lain punya.
Saya emosional? Entahlah, saya cuba untuk mengiyakan, tapi saya tertanya,, 
seandainya awak berada di tempat saya.. bagaimana awak rasa?

Dan dia.. dia mungkin tidak pandai berbahasa.
Adakala, saya cuba menjadi terbaik.
Agar dia tidak merasa saya terlalu strict, rigid terhadap tugasan bersama.
Saya cuba. Sungguh saya cuba.
Saya cuba untuk entertain rakan-rakan saya sayang.
Untuk menjadikan saya lebih rapat, mesra, happy dengan awak semua.

Tapi, hmmm.. Saya tak merasa seperti di comfort.. :(
Manja kan saya, nak ada yang comfort, nak ada yang tanya, 
At least show some concern, or even thanks for something I work out.. but none..

Tak ikhlasnya saya??
Ermm.. sebenarnya,, mungkin saya tak cukup ikhlas,,
 di saat saya melakukan semua, saya sentiasa bisikkan hati saya. " ikhlas,.ikhlas..ikhlas.. "
Tapi, di saat ada yang melukakan berkali-kali, saya terus merasa tidak pernah dihargai..
Mungkin jua terlalu banyak saya pendam .. saya pendam.. pendamm..
 :'(

Cukup dah kuota 3 hari..
Terima kasih atas mesejnya di FB :)
At least, I know what u feel.
No wonder, u seems sgt berkeras juga.
Maafkan saya, tidak bisa jadi terbaik. kawan terbaik.
Hakikatnya, saya gagal..
Saya pendam, sebab mungkin juga, sebab tiada yang bertanya..
" Awak okay?"

i wasn't okay actually.
But pretend to be okay.
How hard is it, me myseld, don't know how.

okay. Finally. i get this to keep my strength UP and UP.

Ukhuwah is not only about giving and receiving. When we are tied to that bonding, it becomes complex and end up as terrifying relationship. 

We give because we wanna give, without expecting to receive the same. But the consequences of the giving, we all should return it to Allah. If we do good, He give the 'bestest'. And vice versa.

It is as simple as that. But to make someone feels like 'do I have to give the same?' or 'what she wanna me to do actually' or 'why she keeps giving me this thing/do this thing? Am I missing something?' kinda shows that we are hoping to get something from him/her. Stress!!

Just be cool or else, we will end up as the-righteous-forcing-man-in-the-so-called-ukhuwah. 

Alhamdulillah, kehadiran usrah jua dapat melegakan sarat beban dihati.
Terimakasih pada Kak Wani.
Mendidik hati agar mencari ketenangan pada majlis ilmu.
Pada biah yang padanya ada kekuatan.
Yang padanya semua cuba mengerti akan ketidaksempurnaan diri, 
Cuba mencari kesempurnaan dalam menjadi insan yang ikhlas.
InsyaAllah.. :)

Done. re- purifying HEART please! :)


Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

No comments:

Hakmilik HareittaNaz@2013