DAISYPATH VACATION


May 26, 2014

MONOLOG KEHIDUPAN 1


Sebenarnya, aku punya satu impian,
Tertanya-tanya mungkin saja bisa
menjadi kenyataan,
Soalnya, sejauh mana kita punya kesungguhan,
Merealisasikannya menjadi kenyataan.
Kan kan kan?

Aku gemar berkhayalan,
Kata orang, apa barang?
Setakat angan, bukan jadi kenyataan,
Aku termenung panjang,
Helo, mana mungkin kita capai kejayaan tanpa dimulakan dengan angan?

Tanpa aku sedari,
Hari- hari yang aku jalani,
Allah telah mengatur dengan cukup teliti,
Tiada satu hari, aku rasa tiada erti,
Baik, buruk semua aku pelajari.

Hidup ini sebenarnya tersangat singkat,
Jadi, kitalah kena banyak beringat,
Setiap langkah yang kita tetap,
Harus diaturi sunatullah sebagai pelengkap,
Lakukan kerna Allah pasangkan niat,
Aku bukan malaikat,
Penuh salah dan silap,
Penuh dosa bertingkat-tingkat,
Namun aku percaya, hidup ni ada peringkat,
Transisi kehidupan yang harus kita pertingkat.

Dulu , aku selalu berkira-kira,
Nak buat baik takut orang mengata,
Nak pergi usrah, berlagak sok-sok baiknya,
Nak ajak orang ke masjid, takut cakap alimnya,
Tapi ternyata aku riak sebenarnya,
Perasan diri lebih baik dari yang lainnya,
Hanya kerana asal sekolah agama,
Oh malunyaa!

Perlahan-lahan, aku cuba mencari identiti diri,
Mendekatkan kepada Ilahi,
Mendalami lagi ilmu yang telah dipelajari,
Kerna itu kunci lebih abadi,
Cuba “mencari” hidayah sendiri,
Tanpa tunggu kita diberi,
Kerana hidayah itu perlu diselongkari,
Agar kita terbiasa sendiri,
Dengan apa yang dinamakan syariat Ilahi.
 

Ok.. need to  stop for a while. Getting performing Maghrib soon!


HambaMu yang senantiasa ingin UPGRADE DIRI:
Doakan,
#AttierahZamari

Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

No comments:

Hakmilik HareittaNaz@2013