DAISYPATH VACATION


Jun 26, 2011

Fesyen shawl OK ke KO??

Ha bace dah ? ape pendapat korang pasal entri tuh? setuju? x setuju? bantah? suke? like? ha dari lelaki sendiri x silap blogger tu hehe Ok ni overview dari eman BilaTergigitHalia.com ni lah sendiri kan.

Cuber perhatikan point2 yang blogger lensarosak ni bagi. Bila kite bace balik betul betul.

5. Aku sebagai lelaki bertoleransi, aku tak halang dengan hak seorang perempuan berfesyen. Namun, sebagai lelaki berperasaan, kadangkala mata aku sakit dan hati aku luka dengan fesyen melampau-lampau dari golongan gadis sebegini. Terutamanya dari segi WARNA dan sisi definasi AURAT.”

ya ya bagi aku sendiri pon kite sebagai manusia x boleh halang org nak berfesyen betul x? Mmg ape yang aku nampak pemakaian tudung sekarang ni dah lari dari definisi aurat tu sendiri. tapi. Tidak patut segi warna itu diketengahkan. Isu warne sebegini tak payah ditghkan sebab itu hak sendiri betul x kawan2?

“8. Wajah kita adalah aset penting. Sesiapa pun baik lelaki mahupun perempuan, mahu menjaga wajah. Jadi, aku nak tanya, jika wajah itu penting, kenapa perlu murah hati memaparkan wajah pada umum?. Kenapa perlu murah hati menunjuk pada semua kelebihan wajah sendiri? Bukankah sepatutnya kita patut menjaga wajah kita dengan bersikap rendah diri dan tidak mencapap? Ha, aku dah keluar ayat yang paling tepat.

KENAPA MESTI MENCAPAP?”

ha point ni ade sikit kepelikan. ape yang aku tgk klu nak ikutkanlah mencapapkan.. KLu kite ade pic macam mane pon ok boleh cakap kite ni mencapap. Urm bukan ape zaman skung ni memang sukar nak dibendung lagi. facebook. blog korang boleh bendung semua tu? tapi Ape yang pasti Wjah seseorg wanita bukan aurat iye. klu boleh mndatangkan fitnah. sila2 lah pakai purdah.

9. Ada orang cakap blog sebegitu untuk tutorial cara-cara memakai hijab. Ye, aku tahu. Tapi, biarlah lebih jelas. Ini bukan sekadar memakai hijab. Tapi, tutorial tentang bagaimana cara MENGEKSPLOITASI kan pemakaian hijab supaya seorang wanita itu nampak cantik tanpa mendedahkan AURAT UTAMA iaitu rambut semata-mata (Ini pandangan peribadi aku). Tapi, bagaimana dengan aurat lain? Skinny jeans itu sesuaikah? Baju saiz XXS untuk badan bersaiz S. Sesuaikah?”

Ha point ni masuk akal. Aku setuju dengan point ni. Akan ttapi heh ade tapi tuh. Aku tgk kan yang pakai skrang ni. dah lari sebenar tujuan asasnye. ialah aurat tu bukan setakat rambut. Pada pandangan aku sendirilah Tudung ni functionnye menutup rambut. leher. dada. tudung zaman sekarang dimakan arus fesyen dah lari dari function asal. pasal skinny jeans semua tu betul. Tak payah cakap. aku paling benci tgk org pakai tudung pakai tight. arhh annoying gile. geleng kepale je lah.. ya Aurat itu bukan sekadar x BAGI NAMPAK rupanye. malah bentuknya. for example. pakai seluar ketat nampak bentuk kaki. tapi saya sudah tutup aurat. tidak tidak tidak.. bentuk kaki anda tu juga satu aurat.

“10. Apa yang aku faham dan nampak. Gadis yang free-hair sebelum ini telah terikut dengan trend ini dan mula memakai tudung. Ya, memakai tudung dengan gaya melaram. Dan ini telah mencorak pengaruh pemikiran gadis yang azali memakai tudung. Dan, salah satu faktor penting mengenai perempuan. Dalam hal berfesyen, mereka suka bersaing. Jadi, tak heran jika tertubuhnya kumpulan gadis-gadis yang memakai shawls bergambar secara berkumpulan dengan aksi muka yang se-cute boleh, make-up, dan fesyen terbaru yang merobek jiwa para gadis lain untuk meniru atau menyama level dengan idola fesyen gadis sebegini. Ini semua membuatkan aku terfikirdengan trend terdahulu. Ya, komuniti melaram budak-budak sekolah seperti The SAHAJA dan The JANDAS. Bezanya, mereka tak menutup aurat.”

hehe....contoh jer nie..xjpe lak pics len~ :)

Pasal gurl yang x pakai tudung terikut. aku rase kat situ kite tgk niat kite sendirilah ye? KLu seseorg hamba Allah tu pakai tudung berniat utk berfesyen. utk menunjuk2. bukankah dan jadi riak di stu? Ya tapi bagi aku Biar mereka ni cuba berjinak2 dgn tudung. tapi hendaklah diperbetulkan niat tuh. Psal budak budak sekolah itu no cmt. ape yang menjadi isu skerang penutupan aurat. At lst mereka yang sebegini dapat mengurangkan dosa dengan mengurangkan ghairah lelaki yang melihat.

Mungkin sudah menjadi trend mase sekarang. ape yang aku nampak dah lari dari landasan sebenarnye pemakaian tudung. Terutama yang pakai tudung lengan pendek. tudung yang tidak menutup bahagian dada. Wahai kaum2 wanita. nak story skit. bukan ape ye. Selagi kamu berjaya membuat kaum2 lelaki ghairah melihat kamu. tak lari dose tu dari kamu. So diantara2 point tersebut. ape yang aku tak setuju pasal kaler2 tersebut. biarlah nak kaler macam pelangi? matahari? sungai 7 colour? amik2 amik pakai.

*Yang penting. tudung itu kena dengan functionnye. Salam dari eman. peace.

p/s: entri ini tidak mengetuk tuan blog atau mana2 pihak cuma meluahkan sedikit buah fikiran dari seorang sahabat blog :D

okeyh,.sblum Saya blah...Saya harap entri nie dpt menjadi buah fikiran buat kter smer..tmasuk Saya sendiri..ok..salam~


Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Hakmilik HareittaNaz@2013