DAISYPATH VACATION


Nov 24, 2012

Sorotan Aqso Mission 2

Alhamdulillah. dah 10 Muharram. Peristiwa keganasan tentera Israel terhadap umat Islam di Gaza masih tak habis-habis. Allahurabbi. Satu je aku boleh fikir. Mungkin kita hanya mampu melihat penderitaan mereka melalui kaca mata TV. Hakikat penderitaan sebenar hanya mereka yang rasa.



Melihat setiap kanak-kanak kecil sebaya Nusrah Khalisah, hati seakan merintih. Terkadang meruntun jiwa yang keras ini. Ya Allah, jika dgn melihat penderitaan mereka aku mampu menjadi lebih baik, aku mohon Kau berikan kekuatan di sebalik peristiwa ini.

Satu yang paling best bila berblog, aku boleh cakap ape je aku nak. Tapi perlu fikir apa orang akan fikir, do they concern? Hahaha. Yup~ Exactly.

Selain cerita ini, sebenarnya ada peristiwa yang aku rasa menarik berlaku kat Masjid Badlishah semalam, before aku nak start solat Isyak, di celahan dinding masjid, kelihatan seraut wajah yang aku kenal, muncul di kehalusan ruang tika itu. Padahal, sebelum tu, aku terdetik, andai kata aku melihat wajah yang ku kenali tika ini, barangkali dia jodoh ku, Hahaha! Maaf, aku memang suke buat cerita aku ala-ala dalam drama. puii~
Orite. fine, he wore green baju melayu. Okbai~

Till then I meet another person I know, also was wearing green attire. How could the people I do know them quite well wearing green? Ok. and finally,,,there was someone I looking for, not eagerly, but silently, yes, he did wore the green too. Okay, what can I say? Ermm.. hanya Allah tahu apa sedang bermain di fikiran aku tika itu. Yes, my mind was wandering everywhere. Thinking that everything has happened for a reason rite? Mungkin aku berperasaan sorang-sorang. Takpe, just let me by my own world. Everyone has their feelings rite? So, it's normal perhaps~ wakaka.



Ok, lepas aku berkhayal-khayal seminit dua. Aku kembali fokus pada perbincangan hebat Aqso Mission. Yes, aku memang tak tahu sangat pasal hal-hal sejarah serangan ni. Aku akui. So what? Aku bukan la pandai-pandai. Melihatkan macam mana umat Islam kat sana boleh survive. I do thinking again and again. Allahurabbi, mereka harus dan kena memperjuangkan nasib negara kita sama ada mereka bersedia atau tidak. Ketekunan dan semangat jihad mereka jelas terlihat, seolah-olah sebiji batu kecil yang dilemparkan umpama sebiji bom besar yang akan meledak kawasan musuh. Allahukbar! Hati mana tak menangis, melihat anak-anak kecil menangis di kala ibu mereka ditembak, ayah mereka dibunuh di depan mata, badan si kecil hancur musnah dek ledakan bom tentera rejim zionis Israel.

Mana perikemanusiaan?<--kawan aku="aku" i="i" ini.="ini." mengajukan="mengajukan" persoalan="persoalan">

Tak usah persoalkan perikemanusian tika ini. memang sudah hilang. Jangankan hidayah, rasa belas tu pun takdak langsung dah. Allah! Allah!

Namun, hati kian terkesan dengan penyataan Prof Madya Dr Hafidzi, Pensyarah Kanan UPM yang juga merupakan Pengerusi Aqsa Syarif Malaysia apabila dia mengatakan ISLAM akan menang, dan menuju KEMENANGAN! Siapa-siapa belum sedar tentang tu, jaga-jaga, PASTI!! Oleh itu, ayuh kuatkan senjata paling kuat kita iaitu DOA!! insyaAllah, Allah tidak akan pernah menganiayai hambaNya yang lemah, ingat!

maaf EnAmirul Hafizi, ana pinjam gmbar enta. :) hik3


this is how non-muslims show their concern
Tapi, part paling mengharukan semalam. bila alunan Al-quran surah Al-Anfal ayat 72 tak silap.. siap ada translation chinese lagi. sebabnya non-muslim juga turut hadir ke masjid mengikuti perbincangan Aqso Mission ini. Alhamdulillah, sekali lagi, Islam menang!

Difikir-fikirkan balik, rakyat Palestin diuji sebegitu hebat kerna perjuangan mereka dijanjikan syurga dari Allah andai mereka syahid. Tapi aku? Rakyat-rakyat Malaysia?

Mungkin andai diberi dipeluang untuk berjuang sama dengan mereka di sana, beberapa orang saje kot yang betul- betul punya kekuatan kan? Haa..itu satu. Mesti ade nak jawab, dah negara kita tak berperang, asal nak susah-susah ikut berperang. doa je lah dari sini. Iye, betul la. Aku cuma cakap andai kita semua diberi peluang, confirm2 kan ramai cabut lari? Aku cuma nak highlight that our inner spiritual tu masih lagi nipis. Tak mampu nak menandingi rakyat-rakyat Palestin apatah lagi nak menandingi semangat juang anak-anak kecil di sana. Air mata hati menangisi betapa mereka inginkan FREEDOM. Kadang-kadang melihat tubuh sekecil ini, teringat si adik kecilku, Nusrah Khalisah dan Nasrul Khalish. Of course la, situasi lain di Malaysia, tapi mak aku, aku jentik sikit je pun, da kena marah. Apatah lagi, aku nak guriskan atau calarkan badan mereka. Tapi tidak di sini, badan mereka dijadikan SHIELD! allahuakbar! macam mainan nyawa si kecil.


as for the last, let's pray for our ikhwan~ insyaAllah,
doa muslim kepada muslim yang lain  tidak akn terhijab oleh Allah. :')



Terkesima dengan kata-kata Dr. Hasrizal Abdul Jamil, ringkasnya beliau tidak ingin mengulas lanjut tentang penderitaan yang dialami penduduk Palestin kerana semua hampir tahu. Apa yang dapat dia lakukan ialah, menguatkan dan mendekatkan diri kepada Allah agar doanya kepada umat Islam disana tidak terhijab dek kerana dosa-dosa dilakukan. Hebatnya bingkisan hamba Allah ini yang tidak putus-putus memperjuangkan agama Islam. Insya-allah, sedikit sebanyak kata- kata Dr. menjentik hati keras saya. Wallahualam.

doa ini selalu saya dengar dan saya baca time SMKATJ dlu.. :')


Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

No comments:

Hakmilik HareittaNaz@2013