DAISYPATH VACATION


Nov 29, 2012

STPM/STAM VS MATRIK (pelajar UUM)

Assalamualaikum. Hai semua. Lupa, sejak tukar template baru, "assalamualaikum" yg aku design comei2 tu dah di "eliminate".
Hehehe. so, a lot of sorry if I do forget to start my post with "assalamualaikum"

si A: kesian korang dpat UUM kan?
si B: ehh..so what? aku dapat UUM. aku sayang UUM aku. tak suke, blah ar ! :) UUM aku cantik. U ko sure tk ley lawan. toksah cakap besaq la..haha..

Ok, tajuk ni sangat HOT! Terutama di universiti-universiti, ahh.. tak kira ar,, sekolah-sekolah menengah pun same. Yes, STPM art stream or even STAM and Matrik.

Dialog biase didengar:

"Ko takpe ar, budak matrik. Aku dah la STAM, xda basic kot nak study math nie, akaun lagi, aduii.."

ATAU...

"Hahaha..bukan main kita duk pulun statistik, budak matrik rileks jer.. maklumla kita bukan pndai cma budak matriks. untunglaaa.."

ok-ok.. dijelaskan di sini, apa bezanya? Matrik hebat sangat ka? Even if they do, make their strength to push you up achieving same target. Ni nak main-main perli depa pasai apa. (Haha, da keluar slang kedah kan..)

Ni masalah utama orang kita, orang apa ? Ok, maafkan saya orang MELAYU, atau lebih spesifik kan lagi orang ISLAM. Kenapa kita meremehkan agama? Why should we put down ourselves? Aku tak cakap kita kene meninggikan diri, sudah tentu lah tidak. Cuma, tolonglah keluar dari kelompok yang suke menunding jari kat orang.  

" Ko takpe ar,, ko bijak. budak matrik..memang bijak. Aku ape,, STPM je kot/ STAM je kot.."
Daripada ang pa semua duk cakap benda-benda yang langsung tak beri faedah kat ang pa semua, kenapa tak kita ubah paradigma kita skit. 

Allah ada berfirman menjelaskan: 
Dia tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu berusaha untuk memajukan diri mereka.
Maha Benar kata-kata Allah

Macam mana kita nak berjaya kalau setiap benda kita sendiri belum buat, dah kata tak pandai, tak boleh, tak bijak.. Erm.. kadang-kadang sedih melihat orang Melayu, walaupun aku sendiri orang Melayu, Bangsaku yang kian hanyut, ditelan masa. Masih tidak menyedari mereka semua makin ditinggalkan. Leka dan terlalai.

Aku suka melihat gelagat pelajar-pelajar UUM, terkadang banyak aku pelajari dari mereka. Yes, thanks to all of you for teaching me lots of worth experiences. Bagiku, bila kita meremehkan agama, inilah kita. L.E.M.A.H. Kita sendiri tak dapat melihat potensi agama dalam bidang kita ceburi, macam mana orang lain boleh percaya dengan agama yang kita bawa. Jangan calarkan Agama Islam dek kerana sikap kita acuh tak acuh.  Kita perlu berubah! Perlu! Tapi bagaimana? Kalau dah selalu berkawan dengan orang-orang yang sama, macam mana pemikiran kita nak berubah, nak positif? 

Teringat kata-kata mentor saya, Dr Rusyainie Ramli, dia cakap kalau kita nak berjaya, berfikirlah seperti orang yang berjaya. Kalau nak fikir seperti orang berjaya, tentu-tentu kita kena berkawan dengan mereka. tak gitu? Yes, i ever did it before, and surely continue doing it. Berkawan dengan golongan sebegini langsung menberi suntikan berbeza. Their mind is totally different. TOTALLY! Somehow,at first, i find it is weird, but later on, it's unique.

Kalau orang kata : "Eh, orang ngaji bab agama ni boleh keje ek?"
Jawab laa: " Eh, nape lak tak bole. Orang belajar enginnering, arkitetur, doktor, ramai je menganggur, ape salah orang belajar agama menganggur? adil la kan? sama-sama menganggur.."

Rezeki tu kerja Allah. Tak perlu kita persoalkan, tapi sudah tentu-tentu kita kena berusaha untuk mendapatkannya. Kan?

Personally, aku rasa aku tulis ni bukan sebab aku ni STPM aliran agama/ sastera. Tentu - tentu tidak. Cuma aku rasa macam-macam. Tertanya-tanya. malu sangat ke ang pa semua ambik kos Muamalat- Islamic Finance Studies? Buat leceh ja pi kuliah, ustazah tanya, jawab tak jawab. Mak aihh~~

Sebelum ni, aku dapat aliran sains, tapi sekadar menurut kata ibu tercinta, aku tukar aliran agama. Mungkin pada masa tu, aku ikut kata ibu aku, maybe it was half-hearted kot. Tapi, aku mengerti kini. Aku tau dan yakin semua terjadi ada hikmahnya. Even, I got the chance to further studies in university, my mom asked me to further in form6 instead. Form 6 had grown up me enough. It was kind hardship there, but enjoyable moment too. I got to know many friends that I've never meet someone like them. Hee~~

Jadi, pada akhirnya, daripada kita menyalahkan/ menunding jari pada sesiapa, kita patut cari penyelesaian. Aku seorang yang memang sukakan cabaran. (eh, yeke?) ok, sesetengah perkara la. Aku sendiri memang sejak dulu tak pandai kira-kira, tapi aku ada sesuatu yang boleh aku dibanggakan la..( angkat bakul lak.. ) ok! :)

bajet2 banyak keje konon.haha

Aku jenis suka berusaha dan selagi aku tak faham, aku tanya je sape-sape, biar pun aritu je aku baru kenal dia. Tu lah kot kekuatan aku. Jadi, kalau orang cakap aku bijak, aku senyum je. Aku tak bijak dan tidak juga ingin menunjuk yang "macam la bijak sgt.." haha...bukanlah mengiyakan, tapi meng amin kan, itu lebih bagus. Moge2 betul- betul bijak! Amin tu lebih bagus daripada  aku kata, " eh..tak de la..tak bijak pun..biase2 je.." <--ni jawapan="jawapan" kata="kata" riak="riak" ustaz.="ustaz.">


Yup, jadi..ayuh jadi HEBAT dunia dan akhirat. Insya Allah. :)

Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

No comments:

Hakmilik HareittaNaz@2013