DAISYPATH VACATION


Sep 13, 2013

Ikhlas..


Ikhlas.. dari mana datangya ikhlas.
Ikhlas menyayangi.
Ikhlas berbuat baik pada orang.
Ikhlas memberi.
Juga ikhlas menerima.

Jujurnya, ikhlas tu tiada siapa tahu..
Ya, sudah tentu ia urusan Allah.
Tapi, justeru, kita jualah yang tahu adakah kita ikhlas melakukan sesuatu.

Ikhlas menyayangi.
Aku ikhlas menyayangi apabila aku tidak mengharapkan sayang aku itu dibalas.
Sama saja seperti aku menyayangi seseoarang yang menyakiti aku.
Walaupun aku tahu, dia bencii pada aku,, dengki padaku,iri padaku,
Namun bila ikhlas, aku tidak akan pernah memikirkan rasa itu.
Aku berlapang dada, justeru senang meski disakiti.
Itulah bagaimana rasa, bila aku menyayangi sahabat aku, adik-adikku, juga saudara-saudaraku.

Ikhlas berbuat baik.
Bila mana, aku tetap berbuat baik, berfikir positif kepada orang-orang sekeliling.
Pastilah, aku pernah berfikir negatif.
Aku juga manusia biasa..manakan sempurna sayang...
Tapi, ia berlainan, bila kita berupaya mengubah kita punya mindset.. 
Mindset itu menjadikan kita berlawanan dengan kata hati kita yang terkadang mengikut nafsu.

Ikhlas menerima.
Bilamana, sesuatu yang tidak ditakdirkan untuk kita.
Rezeki datang berupa duit, masa lapang, kawan yang baik, jodoh yang baik, rasa cinta, sayang dan segala bentuk perkara yang datang pada kita.
Sering kali kita salah faham rezeki itu adalah perkara yang baik-baik je, justeru kitalah harus berusaha memahami lagi apaa rezeki itu sebenarnya.

Berlapang lah dada andai dia bukan untuk kita.
Berlapang dada andai barang itu tidak selamanya bersama kita.
Berlapang dada andai kemenangan tidak berpihak pada kita.

Bukankah Allah Jua Maha Tahu?
Dia Jualah Maha Perancang,
cumanya 
Harus Yakin dan Percaya, 
Allah aturkan rencana terbaik untuk hambaNya yang sering redha, dan berdoa padaNya. 
Dia Jualah Maha Mendengar Lagi Maha Mengerti dalam hati ini. 
Insya-Allah.

Moga Allah tetapkan terbaik buat hidupku.. Ameen :')

Wallahualam ~ 

Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

No comments:

Hakmilik HareittaNaz@2013