DAISYPATH VACATION


Jan 21, 2013

Berani2013- part 2 (how's to be positive person?)


Hai. Hai. Hai. Hehehe.
Ok. actually, aku nak sambung cite pasal program Berani2013 Dr Azizan. Hehe!
Ok. actually lah kan. Sebelum 14 Januari 2013 aritu, aku ada terbaca newpaper.
Ceewaahh~ Tu lah yang semakin berkobar-kobar aku nak pergi join program Berani2013 tu.
Of course because I'm afraid person. So, need to join Brave programme. Yeahh!
Ok. Nak tau camne nak jadi positif. Berusahalah ke arah positif.
Ok. katakan kita berkawan dengan orang berminda negatif, 
salah dia ke salah kita kalau kita terdorong menjadi negatif?
Ok, jawab je dalam hati kerana hanya orang yang betul-betul nak berubah akan tahu jawapannya.
Sekarang, aku nak kongsi antara cebisan keratan akhbar yang aku sempat snap. 
Oh no! Snap lagik? Hehehe~~
Nak wat camne. Hobii laaa. Kikiki~~

tengok je pic nie. aku terus teringat kat FB!
oo..nie lah Berani2013! Aku terfikir...
Allah dah tunjukkan peluang, ruang, kenapa manusia ni kufur nikmat?
Benda dah depan mata kot..
orang hanya mampu melihat CROWD of PEOPLE ! Meriah kan?
tapi percayalah, kita akan YAKIN dan PERCAYA bila kita sendiri adalah antara CROWD itu.






apa yang kita FIKIR,
apa yang kita  RASA,
menentukan TINDAKAN kita seterusnya...:)

Ramai siswa siswi percaya, yakin dan tahu bahawa pasaran kerja sekarang tak memungkinkan mereka layak untuk mendapatkan kerja yang berkelayakan dengan kelulusan mereka. Lain lah kalau mereka tersangat terer dapat 4 flat dan sangat berkebolehan dalam pelbagai bidang..itupun terpulang pada rezeki dan nasib masing-masing.


Kita tak boleh nak menafikan apa jua keputusan kita pada masa akan datang, tak menjamin masa depan. Jadi, kalau boleh dapat peluang untuk berjaya sekarang, kenapa perlu tunggu masa akan datang? Masa yang belum tentu akan menjamin 100%  masa depan kita.


Mungkin kalau mula mengeluarkan fakta sebegini tak ramai yang suka dengar. Macam-macam alasan mereka bagi. Bagi aku, terpulang. Sekurang-kurang, sebagai seorang kawan, aku dah menjalankan tanggungjwab untuk ajak kawan-kawan terdekat aku, kenalan aku untuk berjaya sama-sama dengan aku. Takde lagi sebab untuk mereka cemburu, atau salahkan aku bila aku berjaya. InsyaAllah, aku pasti boleh!


Bukan senang nak positifkan minda, nak dapat attitude macam sekarang, jadi aku tak nak sia-siakan. Aku harus kekalkan dan usaha lebih lagi. AMIN! Selama ni, aku bersyukur dengan segala apa Allah bagi. Jalan yang Allah tunjukkan, aku redha atas segala ujian dan cabaran sepanjang 3 semester berada di Sintok.

Alhamdulillah sangat, tak mewah,tapi cukup. InsyaAllah, akan aku berusaha lebih, dan lebih lagi.

Moga kekuatan dariNya terus bersama dan mengiringi perjalanan dan perjuangan aku. HambaMu yang lemah :)




p/s: bersangkalah baik pada Allah,kerana Allah adalah sebagaimana sangkaan hambaNya. Pasti!! Teruskan berusaha ke arah kebaikan dan positifkan minda, kita pasti selalu ceria, bahagia dan gembira.

Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

No comments:

Hakmilik HareittaNaz@2013