DAISYPATH VACATION


Jan 30, 2013

Kenali 'human behaviour' di Laman Sosial


Hailaa~ Tiba-tiba terfikirkan sesuatu. Kadang-kadang bila kita nak jadi mcam tu, orang kate macam ni.
Kita nak jadi macam ni, orang complain kita sebab jadi macam tu.
Apa pun, manusia takkan pernah puas dengan apa yang ada pada seseorang.
Begitu juga aku, sebab aku pun manusia.
Aku sebenarnya, cuba memahami manusia. Golongan manusia merangkap golongan aku sendiri. 
Melalui beberapa segi:

1. menilai manusia dari laman sosial FB, Twitter, Instagram, Tumblr, Flickr, or whatever..
ok. 

2. menilai dari perwatakan luar.

3. menilai dari pemakaian.

4. menilai dari segi pergaulan.

Ok. Maybe tu antara view aku tengok kat seseorang la. 
Dan secara tak langsungnya, aku jadi terikut-ikut kemungkinan orang pun turut sama view
 aku dengan view sebegini. 
Jadi, aku dah ubah cara persepsi aku, bagi aku tak adil lah kalau aku view orang just through their social site right? Ok, bagi aku personaliti seseorang itu subjektif kan?

Walau macam mana pun, takdelah sampai, tengok ProfilePic tak pakai tudung, status tentang Aurat. 
Perkara sebegitu sememangnya terang bersuluh lah kan, takkan laa kita nak consider dia jenis bertudung. Tapi ape-ape pun, kita boleh mendoakan dia atau bersangka baik moga dia sedang berhijrah. Why not?
Tak rugi pun kan bersangka baik~ 

Memetik kata-kata dari sahabat dunia akhiratku, Shukriah Sulong. 
It's really nice quote, pretty awesome of sequenced words !!

"Jangan hanya menilai saya melalui tulisan2 saya di facebook...
Mungkin lebih baik, nilailah saya secara direct in person...

Kata2 saya mungkin menggambarkan pemikiran saya,tapi akhlak saya yang menggambarkan amal saya..maka jauhlah perbezaan antara kata dan akhlak saya,begitu juga dengan ilmu dan amal saya...

Saya bimbang anda mungkin tertipu dengan nasihat2 baik saya...
Sesungguhnya saya hamba hina lagi dhaif...Don't expect me too much..."


Yup. Aku LIKE LIKE LIKE sangat. Jadi, berazam untuk lebih matang mendepani kehidupan, aku memilih untuk mengenali seseorang setelah aku mula berkawan dengan dia. Tak adil lah, menghukum seseorang itu jahat hanya kerana dia tak bagi pinjam nota time EXAM, dia keluar tiap-tiap malam balik lewat, mengenali seseorang itu mungkin lebih bermakna... :)

i learn to know someone first. then, i start to judge her/his.
however, i'm no one to judge person, it's  all belong to Allah. :)


p/s: TAJUK ENTRI langsung takda kena mengena?? KENALI lah sangat.. By the way, aku bukan Dr Fadzilah Kamsah atau kanselor, nak kenal-kenal peribadi bagai~ hahaha



Blog ini CUTE sgt! Acu tra tekan LIKE :D

No comments:

Hakmilik HareittaNaz@2013